Poproś o darmową konsultację!

Podane w formularzu dane osobowe będą wykorzystane do udzielenia odpowiedzi.




Newsletter

« Wróć

Mój Prąd - Dotacja 5 000 zł do Instalacji Fotowoltaicznych

Oceń ten post:
4.33 5 1 3
Opublikowano 29.07.2019 r.

moj prad dofinansowania do pv

 

Zbuduj instalację fotowoltaiczną o mocy od 2 do 10 kWp i zyskaj 5 000 zł dotacji z programu Mój Prąd. Łączny budżet programu to 1 mld złotych i wg założeń ma z niego skorzystać 200 000 gospodarstw domowych! 

 

Nabór wniosków został rozpoczęty!

Nie przegap okazji do zdobycia 5 000 zł dotacji do budowy własnej elektrowni słonecznej. Zgłoś się do nas - przeprowadzimy Cię przez cały proces - od pomysłu, poprzez budowę instalacji, aż po załatwienie formalności z Zakładem Energetycznym i skompletowanie dokumentacji potrzebnej do uzyskania dotacji z programu Mój Prąd!

 

Skorzystaj z dotacji "Mój Prąd"!

Zadzwoń: 62 590 42 82 / 661 305 701 lub wypełnij poniższy formularz - bezzwłocznie oddzownimy! ⤵️

FORMULARZ

 

W dniu 23 lipca 2019 r. zainicjowano nowy program dofinansowań dla budowy instalacji fotowoltaicznych o nazwie "Mój Prąd". Poznaj najważniejsze informacje o tym programie.

 

Czego dotyczy program?

  • Budowa instalacji fotowoltaicznych dla odbiorców prywatnych,
  • Moc instalacji fotowoltaicznych objętych wsparciem to od 2 kWp do 10 kWp,
  • Dofinansowanie obejmuje koszty zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej.

 

Kto może ubiega się o dofinansowanie?

  • Osoby fizyczne, które są stroną umowy przyłączeniowej,
  • Dofinansowanie dotyczy wyłącznie nowych urządzeń - wyprodukowanych nie później niż 24 miesiące przed instalacją systemu.

 

Budżet programu

  • Łączny budżet programu to 1 mld zł,
  • Maksymalne dofinansowanie jednej instalacji to 5 000 zł,
  • Planowana ilość beneficjentów to 200 000.

 

Inne ważne informacje dotyczące programu "Mój prąd"

  • Jeżeli wnioskodawca otrzymał dofinansowanie lub jest w trakcie realizacji inwestycji fotowoltaicznej w ramach innego programu, to nie może ubiegać się ponownie o wsparcie w ramach programu "Mój prąd",
  • Wnioski o dofinansowanie składane będą w formie papierowej. Można je przesłać np. pocztą, kurierem lub złożyć osobiście w NFOŚiGW,
  • Program dotyczy instalacji, w przypadku których pierwsza płatność została poniesiona po 23.07.2019 r.
  • Projekt nie może zostać zakończony (instalacja przyłączona przez OSD) przed ogłoszeniem naboru, natomiast projekt musi być zakończony w momencie składania wniosku o dofinansowanie. Wnioski mogą być składane po zakupie i montażu instalacji PV, podpisaniu umowy dwustronnej z dystrybutorem energii i zainstalowaniu licznika dwukierunkowego (co oznacza zakończenie inwestycji),
  • Wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie, który po zatwierdzeniu staje się umową o dofinansowanie oraz wnioskiem o płatność,
  • Do wniosku o dofinansowanie należy załączyć:
    - fakturę za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej,
    - dowód zapłaty faktury,
    - dokument potwierdzający instalację licznika dwukierunkowego wraz z danymi identyfikacyjnymi konkretnej umowy kompleksowej (wzór dokumentu zostanie opublikowany wraz z ogłoszeniem naboru na stronach NFOŚiGW),
  • Dofinansowanie nie obejmuje rozbudowy już istniejących systemów fotowoltaicznych,
  • Beneficjent programu jest zobowiązany do zgody na ewentualne przeprowadzenie kontroli instalacji w okresie 3 lat od dnia wypłaty dofinansowania,
  • Program nie przewiduje stosowania zabezpieczeń udzielonego dofinansowania.

 

 

Pamiętaj, że możesz również skorzystać z ulgi od podatku dochodowego! Możesz odliczyć do 53 000 zł od podstawy opodatkowania przez 6 lat. Dowiedz się więcej na temat ulgi podatkowej.

 

 

moj prad dotacja 

Chcesz zbudować własną elektrownie słoneczną i skorzystać z DOTACJI w wysokości 5 000 zł? Pomożemy Ci uzyskać niezależność energetyczną!

FORMULARZ

 

Najczęścej zadawane pytania (FAQ)

Źródło: nfosigw.gov.pl

 

1. Po co wprowadzono wymóg punktowy, co to oznacza dla Wnioskodawcy ? Czy uzyskanie mniejszej liczby punktów będzie skutkowało pomniejszeniem dotacji ?

Kryterium punktowe musiało zostać wprowadzone, ponieważ środki na finansowanie inwestycji pochodzą z Unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 (EU ETS). Ustawa, która reguluje przedmiotowy obszar (ustawa o systemie zarzadzania systemem zielonych inwestycji). nakłada obowiązek rankingowania wspieranych projektów. Przydzielane punkty pozwalają tworzyć ranking na dziennych listach przekazywanych do akceptacji Ministra Energii. Hipotetycznie w przypadku  wyczerpania aktualnie dostępnej puli 1 mld zł, to danego dnia Wnioskodawcy z dolnych pozycji listy rankingowej mogą nie dostać dofinansowania. Punktacja nie ma nic wspólnego z pomniejszaniem dotacji.

 

2. Czy w przypadku posiadania dwóch domów, mogę dostać dofinansowanie dla dwóch instalacji ?

Beneficjent może złożyć więcej niż jeden wniosek. Dofinansowanie udzielane jest na konkretną instalację podłączoną do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii (PPE).

 

3. Czy dotacja w pp Mój Prąd jest opodatkowana?

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów z dnia 9 września 2019 r. dotacje udzielone w ramach programu Mój Prąd przeznaczone na zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznych służących jednorodzinnym budynkom mieszkalnym, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Oznacza to, że otrzymanych środków podatnik nie jest obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym.

Zwracamy też uwagę, że w dniu 11 września br. sejm przyjął kolejne poprawki do ustawy o PIT, które m.in. pozwolą na zwolnienie z podatku dla osób fizycznych wszystkich dotacji oraz kwot umorzonych pożyczek otrzymane z NFOŚiGW oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, a także wprowadzą jednolitą – 8 procentową stawkę VAT dla domowych instalacji fotowoltaicznych, niezależnie od miejsca ich instalacji. Do tej pory instalacje dachowe objęte były 8 proc. stawką, a pozostałe 23 proc.

 

4. W którym miejscu jest zapis, że środki będą opodatkowane (PIT11)

Aktualnie ta kwestia wynika z Ustawy o podatku dochodowym.

We wzorze wniosku Beneficjent wypełnia dane Urzędu Skarbowego. Dane te są niezbędne do wystawienia PIT-11 przez NF.

Jeżeli wsparcie udzielone w ramach PP Mój Prąd nie zostanie zwolnione z podatku dochodowego, to NFOŚiGW będzie przesyłał stosowne deklaracje PIT 11 z prośbą o potwierdzenie otrzymania dokumentu w terminie 14 dni (na adres poczty elektronicznej NF).

 

5. Czy instalacja fotowoltaiczna może być wykonana siłami własnymi, pod warunkiem posiadania przez jej właściciela odpowiednich kwalifikacji? Kosztami kwalifikowanymi byłyby w takim przypadku zakup, odbiór i uruchomienie instalacji.

Nie może być wykonywany montaż instalacji siłami własnymi (nawet jeśli posiada się odpowiednie uprawnienia).

 

6. Czy w przypadku zawarcia aneksu do umowy kompleksowej w polu 31 formularza wniosku należy wpisać datę zawarcia umowy pierwotnej, zawarcia aneksu czy też obie daty?

W punkcie 31 należy podać datę umowy kompleksowej. Jeżeli pierwotna umowa sprzedaży energii staje się umową kompleksową w wyniku zawarcia aneksu, należy wpisać datę aneksu.

 

7. Czy w sytuacji gdy, przed dniem 23 lipca 2019 r. została wpłacona zaliczka (np. w wysokości 10% inwestycji) na wykonanie instalacji fotowoltaicznej a inwestycja nie została zakończona przed dniem ogłoszenia naboru, będzie istniała możliwość ubiegania się o dotację w ramach przedmiotowego Programu przedstawiając we wniosku tylko koszty poniesione po dniu 23 lipca 2019 r?

Tak. Koszty poniesione przed 23.07.2019 r. są w takiej sytuacji kosztami niekwalifikowanymi i wliczają się wyłącznie w koszt całkowity instalacji.

 

8. Czy na etapie realizacji Programu będzie sprawdzany wymóg określony w Prawie Budowlanym w art. 29 ust. 2 pkt. 16 mówiący m.in. o obowiązku uzgodnienia montażu urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW; w rozumieniu art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 42, 60 i 730); pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej projektu budowlanego urządzeń fotowoltaicznych, o którym mowa w art. 6b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 620 i 1669 oraz z 2019 r. poz. 730), oraz konieczności zawiadomienia organów Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 56 ust. 1a?

Na etapie weryfikacji wniosku o dofinansowanie nie będzie sprawdzany powyższy wymóg. Instalacja powinna być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

9. Co w przypadku gdy umowa z OSD jest na np. męża a faktura za PV byłaby na żonę (ze względów podatkowych)?

Małżeństwo może złożyć wniosek wspólnie. Beneficjentem jest osoba fizyczna wytwarzająca energię elektryczną na własne potrzeby, która ma zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej z mikroinstalacji.  Podsumowując, w opisanym przypadku wnioskodawcą powinien być MĄŻ i on wskaże swój PESEL i dane Urzędu Skarbowego.

 

10. czy fakt zawarcia umowy kompleksowej przez jednego z małżonków przy jednoczesnym wystawieniu faktury za zakup i montaż mikroinstalacji na drugiego z małżonków (ustawowa wspólność majątkowa) umożliwia uzyskanie dofinansowania?

Tak, jeden z małżonków może złożyć wniosek o dofinansowanie (por. pkt.9).

 

11. Na formularzu zaświadczenia OSD brak miejsca na datę. W związku z tym jak organizator rozstrzyga bez daty na zaświadczeniu, czy nie doszło do przyłączenia przed datą ogłoszenia? Czy wnioskodawca powinien upomnieć się o wpisanie daty przez pracownika OSD?

Załączniki do programu będą korygowane. Na dzień dzisiejszy bezpiecznie jest podawanie daty wpisanej przez pracownika OSD.

 

12. Czy kwalifikuje się do dofinansowanie przypadek montażu licznika dwukierunkowego przez OSD przed 30 sierpnia, w sytuacji gdy do zakupu, montażu i przyłączenia mikroinstalacji doszło po tej dacie?

Tak. Zakończenie przedsięwzięcia rozumiane jest jako przyłączenie mikroinstalacji do sieci.

 

13. Czy dokumentem potwierdzającym zakup elementów instalacji PV musi być faktura czy też może to być umowa cywilno-prawna. Mówimy o przypadku gdy Wnioskodawca nabył np. nowy nieużywany inwerter od nabywcy który kupionego inwertera nie mógł zastosować w swojej instalacji.

Do wniosku należy dołączyć kopie faktury za dostawę i montaż instalacji. Nie przewidziano innego dokumentu, zatem nie można załączyć umowy cywilno-prawnej

 

14. W przypadku instalacji PV sfinansowanej z kredytu komercyjnego jak wygląda sprawa z dowodem zapłaty. Faktura wystawiona na Wnioskodawcę, forma zapłaty przelew ale przelewu dokonywał bank.

Należy wystąpić do banku o potwierdzenie zapłaty.

 

15. Czy instalacja może być zamontowana na dachu budynku gospodarczego lub na gruncie ?. Oczywiście energia produkowana jest na potrzeby budynku mieszkalnego.

Nie ma znaczenia gdzie będzie zamontowana instalacja (budynek mieszkalny, gospodarczy, itd.). Ważne jest, aby mikroinstalacja była podłączona przez OSD do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Energii (PPE) i była zawarta umowa kompleksowa.

 

16. Czy ma znaczenie wielkość VAT - u na fakturze (8% albo 23%) ?

Nie ma znaczenia wielkość VATu na fakturze, gdyż w przypadku osoby fizycznej ma zastosowanie kwota brutto. Interpretacja należnego VATu należy do właściwego US.

 

17. Kogo dotyczy Oświadczenie o dokonanej zapłacie ? (czyli w jakim przypadku jest wymagane i kto je wydaje).

Oświadczenie o dokonanej zapłacie dotyczy przypadku gdy zapłata nie nastąpiła za pomocą przelewu z konta tylko płatność była gotówką. Wnioskodawca oświadcza,  że za fakturę nr …. z dnia … dokonał zapłaty gotówką.

 

18. Czy do wniosku można dołączyć więcej niż jedną fakturę ?

Dopuszcza się złożenie więcej niż jedna fakturę np. za zakup i dostawę instalacji PV i oddzielna za montaż instalacji PV. Kwalifikowane są faktury zapłacone od 23 lipca 2019r (łącznie z tym dniem).

 

19. Kto i jak wpisuje na fakturze adnotację "Zgłoszono do programu priorytetowego Mój Prąd"?

Wnioskodawca umieszcza na fakturze adnotację "Zgłoszono do Programu priorytetowego Mój Prąd", jej kopię załącza do Wniosku o dofinansowanie. Jeżeli mamy do czynienia z fakturą elektroniczną to uznajemy sytuacje w której Wnioskodawca na wydruku odręcznie dopiszę adnotację i prześle taki wydruk w oryginale.

 

20. Czy akceptowany jest inny dokument wydawany przez OSD niż wzór zaświadczenia stanowiący załącznik 3?

Do wniosku należy załączyć zaświadczenie OSD (załącznik nr 3). W przypadku kiedy pracownik OSD wyda własne zaświadczenie i będzie ono zawierało wszystkie wymagane informacje (które ma dołączony do wniosku wzór zaświadczenia) wówczas taki dokument będzie honorowany przez oceniających wniosek.

 

21. Czy skorzystanie z ulgi w podatku rolnym wyklucza udział w programie "Mój prąd"?

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym ulga inwestycyjna nie przysługuje jeżeli wydatki poniesione na budowę instalacji fotowoltaicznej zostały sfinansowane preferencyjnymi kredytami, pożyczkami czy dotacjami, pochodzącymi ze środków publicznych. Decyzję o przyznaniu ulgi inwestycyjnej przyznaje wójt (burmistrz, prezydent). Rolnicy płacący podatek VAT mogą odliczyć całość podatku VAT od instalacji. W przypadku chęci skorzystania z ulgi rolnej nie można wystąpić o dofinansowanie z programu Mój Prąd.

 

22. Czy w okresie 3 lat od dnia wypłaty dofinansowania – okres eksploatacji instalacji pkt. 7.3 ppkt. 8 Programu Mój Prąd, beneficjent może rozbudować instalację z własnych środków nie dokonując zmian w dofinansowanej części instalacji?

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Wnioskodawca zobowiązuje się do eksploatacji instalacji przez co najmniej 3 lata od dnia wypłaty dofinansowania we wskazanej we wniosku lokalizacji. Jeśli warunek ten będzie spełniony to nie ma przeciwskazań do przyszłej rozbudowy instalacji.

 

23. Czy faktura może być wystawiona na inną osobę, niż jest zawarta umowa kompleksowa z OSD np. współmałżonek, dzieci, konkubent, itd. ?

Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca stroną umowy z OSD, najwłaściwiej jeżeli FV będzie wskazywała, że została wystawiona na Beneficjenta. Jednak jeżeli nie ma takiej możliwości na pewno dane na FV powinny wskazywać, że dotyczą instalacji wnioskowanej do dofinansowania (adres, nazwa towaru/usługi).

 

24. Czy wniosek o dofinansowanie w programie Mój Prąd należy złożyć osobiście?

Wniosek składa się wyłącznie w wersji papierowej, z podpisem własnoręcznym wnioskodawcy, w kopercie opatrzonej adnotacją „Program priorytetowy Mój Prąd”, bezpośrednio w siedzibie NFOŚiGW przy ul. Konstruktorskiej 1, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 15:00, albo przesłać drogą pocztową lub kurierem na adres:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ul. Konstruktorska 1

02-673 Warszawa

Dla wniosków składanych w formie wydruku przesłanych pocztą lub kurierem za dzień wpływu uważa się dzień rejestracji (wpływu) ww. dokumentacji w kancelarii NFOŚiGW.

 

25. Czy adres NFOŚiGW na ul. Konstruktorską 3A jest tożsamy z ul. Konstruktorską 1? Czy jeśli wyślę na ulice Konstruktorską 3A to wniosek będzie dostarczony?

Wniosek należy wysłać na adres:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ul. Konstruktorska 1

02-673 Warszawa

W przypadku przesłania na ul. Konstruktorska 3A, wniosek zostanie przekazany do właściwej komórki zajmującej się rozpatrywaniem wniosków.

 

26. Czy kupując i montując mikroinstalacje fotowoltaiczne częściowo kredytowane przez bank można skorzystać z dofinansowania w ramach programu priorytetowego "Mój prąd" ?

Informujemy, że z punktu widzenia wymogów programu Mój prąd nie ma znaczenia jakie jest źródło finansowania przedsięwzięcia.

Należy wziąć pod uwagę, że ten sam zakres rzeczowy nie może być dofinansowany ze środków publicznych np. z pożyczki z programu Czyste Powietrze, programy UE.

 

27. Czy przedstawione widełki cenowe do punktacji są cenami brutto czy netto? Jeśli brutto, rozumiemy, że dopuszczalne są również instalacje budowane na budynkach gospodarczych lub gruncie (a więc objęte 23% stawka VAT).

We wniosku o dofinansowanie podajemy koszty/ceny brutto. Program nie wskazuje miejsca sytuowania instalacji, natomiast określono jej przeznaczenie ma służyć na potrzeby istniejącego budynku mieszkalnego.

 

28. Czy program Mój Prąd dotyczy również budynków nowobudowanych ? Budynek nie ma jeszcze nadanego adresu, nie został odebrany, jednak jest na takim etapie budowy (ukończeniu), że jest możliwość zamontowania instalacji oraz korzystania z niej.

Jeżeli budynek jest w budowie i posiada przyłącze tymczasowe podłączone na okres wykonywania robót to nie może ubiegać się o dofinansowanie w Programie Mój Prąd. Natomiast jeśli jest już przyłącze docelowe i OSD ma możliwość montażu licznika dwukierunkowego (podpisanie umowy kompleksowej) to można wnioskować o dofinansowanie.

Zgodnie z definicją zawartą w Programie - Beneficjentami są osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby, które mają zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.

 

29. Czy wniosek o dofinansowanie może złożyć pełnomocnik Beneficjenta / Wnioskodawcy ?

Wniosek może złożyć Wnioskodawca za pośrednictwem Pełnomocnika. Pełnomocnictwo notarialne należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie.

 

30. Jaka moc instalacji powinna być wpisana we wniosku o dofinansowanie ?

We wniosku o dofinasowanie podaje się moc paneli PV zgodnie z informacjami zawartymi na tabliczkach znamionowych.

 

31. Jak należy postępować, w sytuacji, gdy instalacja zostanie zakupiona na kredyt i za fakturę zapłaci bank ?

W sytuacji zakupu instalacji na kredyt i zapłaconej przez bank, można przedstawić potwierdzenie z banku, że faktura została zapłacona / lub oświadczenie wykonawcy, że jego faktura jest zapłacona w całości lub kopię faktury z adnotacją „zapłacono przelewem”.

 

FORMULARZ

Porozmawiaj z nami
Czat udostępnia Firmao.pl CRM