Ślad węglowy organizacji i produktu – czym jest? Jak go liczyć?
Emisja gazów cieplarnianych, a w szczególności CO2 to jedno z kluczowych wyzwań cywilizacyjnych, z jakimi mierzy się Ziemia na przestrzeni ostatniego stulecia. Skutki efektu cieplarnianego widać już gołym okiem, a problem pogłębia się z roku na rok.
Dlatego coraz większą wagę przywiązuje się do śladu węglowego generowanego przez firmy w związku z prowadzoną działalnością.
Dowiedz się, co to jest ślad węglowy, jakie ma znaczenie i w jaki sposób go zmniejszyć.
Czym jest ślad węglowy?
Ślad węglowy definiuje się jako całkowitą sumę wyemitowanych gazów cieplarnianych, która ma bezpośredni lub pośredni związek z działaniami danej osoby, organizacji czy firmy.
Gazami, które są brane pod uwagę przy jego określaniu, są metan, podtlenek azotu, ale przede wszystkim dwutlenek węgla.
Dla firm i organizacji ślad węglowy wyznacza się w stosunku rocznym, natomiast dla produktów – w odniesieniu do całego cyklu ich życia. Jego miara to tona ekwiwalentu dwutlenku węgla, czyli tCO2e.
Czy obliczanie śladu węglowego firmy jest obowiązkiem?
Obecnie prawo w Polsce nie nakłada na firmy obowiązku obliczania pozostawianego śladu węglowego. Mimo to transparentność informacji o tym, jak dużą emisję gazów cieplarnianych generuje firma, staje się coraz ważniejszą kwestią. Zarówno ze względów wizerunkowych, jak i finansowych.
Można się też spodziewać, że w niedalekiej przyszłości badanie śladu węglowego firm oraz produktów stanie się obowiązkowe. Wynika to z unijnej polityki ekologicznej i coraz większego nacisku na redukcję emisji CO2.
Co to jest opłata emisyjna i kto ją ponosi?
Informacja o śladzie węglowym jest ważna przede wszystkim dla największych graczy na rynku przemysłowym – firmy, których działalność jest wysokoemisyjna, a przez to szkodzi środowisku naturalnemu, są zobowiązane do uiszczania opłaty emisyjnej.
Warto wiedzieć, że system handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla, który został wprowadzony w UE w 2005 roku, obejmuje na takich samych warunkach wszystkie kraje wspólnotowe. Stawki opłat emisyjnych są ustanawiane na EEX, czyli Europejskiej Giełdzie Energii Elektrycznej i Towarów w Lipsku.
Ich wysokość drastycznie wzrasta z uwagi na unijną politykę proekologiczną. Zakłada ona uzyskanie przez kraje UE neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ten kurs przybrał na sile po wprowadzeniu pakietu Fit for 55, który ma doprowadzić do realizacji 55% celów związanych z redukcją emisji CO2 do 2030 roku.
Raport CDP – mierzenie śladów wizerunkowych dla celów wizerunkowych
Pomijając kwestię opłat emisyjnych, warto przyjrzeć się temu, jak ślad węglowy pozostawiany przez firmę wpływa na jej pozycję na rynku. Zwłaszcza w przypadku dużych i średnich firm coraz częściej poruszaną kwestią jest raport CDP.
CDP, czyli Carbon Disclosure Project to organizacja non-profit, która prowadzi globalną bazę danych, w której ujawnia informacje o tym, jak działalność firm i organizacji, a także miast i regionów wpływa na środowisko naturalne.
Chociaż wypełnienie ankiety CDP przez organizację jest dobrowolne, brak oficjalnej informacji o śladzie węglowym dużej firmy wpływa negatywnie na sposób jej postrzegania w środowisku biznesowym.
Stąd też coraz więcej organizacji decyduje się na uzyskanie wiarygodnej oceny stopnia „ekologiczności” swojej działalności – raport CDP jest uznawany za najbardziej wiarygodne źródło informacji o śladzie węglowym pozostawianym przez firmy.
Co wpływa na wielkość śladu węglowego firmy i produktu?
Największymi „winowajcami” w kontekście emisji CO2 do środowiska są:
- nieefektywne energetycznie, wysokoemisyjne źródła energii elektrycznej wykorzystywane do prowadzonej działalności,
- niska efektywność energetyczna budynków, w których działa firma,
- energochłonne rozwiązania stosowane w procesie produkcyjnym,
- stosowanie mało przyjaznych klimatowi opakowań produktów (np. takich, które nie podlegają recyklingowi),
- polityka transportowa i logistyczna niezgodna z wytycznymi klimatycznymi (np. stosowanie starych, emitujących duże ilości spalin pojazdów transportowych czy korzystanie z usług odległych dostawców).
Sam ślad węglowy jest wyliczany albo zgodnie z normami ISO (14064 dla organizacji lub 14067 dla organizacji), albo z wytycznymi Protokołu GHG. Składają się na niego przede czynniki wymienione powyżej.
Jak obniżyć ślad węglowy?
Niski ślad węglowy firmy czy produktu ma coraz większe znaczenie – oczekują go zarówno Twoi kontrahenci, jak i klienci.
To również kwestia odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego, teraz i z myślą o przyszłych pokoleniach. Dlatego warto dążyć do maksymalnego obniżenia emisji gazów cieplarnianych związanego z prowadzoną działalnością. Jak?
Przede wszystkim poprzez:
- inwestycję w energię elektryczną i cieplną pochodzącą z OZE – montaż instalacji fotowoltaicznej, która pokryje lwią część zapotrzebowania na prąd, czy pompy ciepła na potrzeby ogrzewania zakładu pozwoli znacząco zredukować emisję CO2,
- postawienie na ekologiczne samochody w działalności firmy – zamiana starych, emitujących duże ilości spalin pojazdów na nowsze, np. z napędem hybrydowym czy elektrycznym będzie również dobrym kierunkiem działania,
- poprawę efektywności energetycznej budynku – np. poprzez jego termomodernizację,
- wybór proekologicznych opakowań,
- świadome wybieranie dostawców produktów, którzy również generują niski ślad węglowy, a także mają siedzibę zlokalizowaną bliżej miejsca prowadzonej przez Twoją firmę działalności – tam, gdzie możesz, stawiaj na lokalnych dostawców.
Oczywiście wprowadzenie takich zmian w działalności firmy powinno się odbywać raczej na drodze ewolucji niż rewolucji. Warto jednak zacząć najszybciej, jak to możliwe.
Potrzebujesz pomocy w zmniejszeniu śladu węglowego swojej firmy?
Zobacz, jakie rozwiązania z zakresu OZE możesz wdrożyć w przedsiębiorstwie. Porozmawiaj o tym z ekspertami Brewa!
FORMULARZ